Bude kam vozit nerecyklovatelný komunální odpad po roce 2029?
- kolackova6
- 9. 12.
- Minut čtení: 2
Na konci listopadu jsme se s téměř čtyřmi desítkami účastníků rozdělili o úvahy k možnostem zajištění odbytu nerecyklovatelného komunálního odpadu („KO“) po konečném zákazu skládkování od roku 2030. Jak ukazují výsledky produkce KO za rok 2024, množství směsných a objemných KO se nejen nesnížilo, ale dokonce o desítky tisíc tun zvýšilo oproti předchozímu roku. Jen těchto odpadů bylo vyprodukováno téměř 3,4 mil. tun, na což nestačí ani kapacita stávajících ZEVO (cca 0,9 mil. tun/rok), ani všechny připravované projekty ZEVO a linek na výrobu tuhého alternativního paliva („TAP“), které jsou nyní v různé fázi přípravy s celkovou kapacitou cca 1,7 mil. tun/rok. Při úspěšné a včasné realizaci všech těchto projektů by celková kapacita pro energetické využití odpadů dosáhla cca 2,7 mil. tun/rok. Realistická prognóza vývoje odděleného soustřeďování KO k recyklaci přitom ukazuje, že spolu s ostatními spalitelnými odpady z průmyslu může při stávajícím vývoji zůstat v roce 2030 k odklonu od skládek 3,1 – 3,3 mil. tun spalitelných odpadů. Odpady, které se „nevejdou“ do ZEVO nebo linek na TAP by bylo zapotřebí uplatnit v zahraničí nebo možná skládkovat s nějakými sankčním poplatky či pokutami (platná legislativa tuto možnost zatím neuvažuje). Kvůli nedostatku odbytových kapacit také silně poroste tlak na cenu odpadů na bráně ZEVO/TAP, která by se mohla přiblížit cenám ZEVO obvyklým v zahraničí (až 200 EUR/t).
Řešení dlouhodobého odbytu nerecyklovatelného KO z obcí je proto zapotřebí plánovat již dnes. Nabízí se možnost zajistit si dlouhodobě kapacity připravovaných ZEVO formou koncesních smluv. Oboustranná výhoda spočívá v zajištění odbytu na straně obce a v zajištění „paliva“ na straně ZEVO. ZEVO by ovšem muselo nést část rizika, spojeného se snížením produkce odpadů vlivem zvýšení separace k recyklaci, aby dlouhodobé smlouvy na odbyt nebránily smysluplnému zvyšování materiálového využití KO. Prvním krokem pro takovéto řešení odbytu KO je vytvoření dostatečně velkého balíku produkovaných odpadů, například na půdorysu účelového svazku obcí nebo většího města s vlastní spádovou oblastí svozu. Nezanedbatelným detailem je stanovení místa překládky odpadů, protože lze předpokládat, že KO shromážděné ze svozových tras budou do ZEVO přepravovány velkokapacitní dopravou z překládací stanice.
Na základě vymezení zdroje odpadů a předpokládaného místa překládky můžeme zpracovat koncesní projekt, který řeší veškeré náležitosti přípravy na vlastní koncesní řízení, zejména stanoví předmět a rozsah koncese, vyhodnotí rizika, finanční výhodnost, proveditelnost a udržitelnost. Po přijetí koncesního projektu je možno provést předběžné tržní konzultace a následně koncesní řízení v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Rádi vám pomůžeme také s lokalizací, studií proveditelnosti, případně projektem překládací stanice.
Prezentaci z webináře si můžete stáhnout zde:

Komentáře